Hogyan kerülje el a 'Leltár miatt zárva' táblát?
Forrás: www.momentin.hu
Legtöbbször természetesnek vesszük, hogy leltár idejére bezárjuk üzletünket, vállalatunkat. Elfogadott tényként kezeljük az ezzel járó veszteségeket, miszerint ez idő alatt nem tudunk kereskedelmi tevékenységet folytatni, így a vevői igényeket kielégíteni. Minden leltár elteltével várjuk, hogy a következő alkalommal majd csak rövidebb lesz a leltár miatti zárva tartási idő… de Albert Einstein szavaival élve
„Az őrültség nem más, mint ugyanazt tenni újra és újra, és várni, hogy az eredmény más legyen.”
Így a leltározás miatti veszteségek minimalizálásáért tennünk is kell!
Az ügy további fontosságát érzékelteti, ha vásárlói szempontból is végiggondoljuk a kérdést, mivel az ügyfelünk csalódott lesz, ha a keresett bolt ajtaján az alábbi táblát találja:
Ha webáruházunk van, akkor sem jobb a helyzet, mert a legújabb kutatások szerint ~30 másodpercünk van arra, hogy megragadjuk a vevőinket, és ha azt találja, hogy leltár miatt térjen vissza holnap, akkor biztosan „keresztet vethetünk” a leltáridő alatti vásárlási igényre.
A leltár időzítése kardinális kérdés tehát, hiszen mind a vevő mind a vállalkozó szempontjából fontos, és sokszor dühítő is, ha ezt a természetesnek vett nyitvatartási időben végezzük. Mennyire csökkenthető a zárási idő? Hogyan tudjuk elkerülni a „Leltár miatt zárva” tábla kihelyezését? Mi erre a megoldás?
Ideális eset a leltár elvégzésére, ha azt olyan időszakban végezzük, amikor a bolt egyébként is zárva van, mint például:
- vasárnap
- éjszaka
- kora reggel
- ünnepnapon
- stb.
Ennek a megvalósításkor viszont felmerül egy újabb probléma. Ki és hogyan végezze el a leltárt ezekben az időszakokban? A munkáltató a munkavállalókat a cég munkaidejére alkalmazza, így ezekben az időkben a dolgozók alkalmazása (nem kis) plusz költséget von maga után. Nem beszélve arról, hogy a dolgozók munkamorálja, és a csapat kedve sem lesz éppen üdítő, ha a napirendjüket az ilyesféle plusz munkákkal borzoljuk.
Nem mondjuk, hogy az egyetlen út a leltározás kiszervezése, de hosszútávon a leghatékonyabb és a legkényelmesebb az biztos. Miért mondjuk ezt?
Mert mindenki megszervezheti magának is a leltárát, akár külsős dolgozókkal, akár éjszaka is, csakhogy akkor a szervezési (pl.: munkaidő beosztás, kellék beszerzés stb.), betanítási nehézségek mind-mind a cég egy emberének nyakába zuhanhat. Ezek akár nagy stresszel is járhatnak egy-egy embernek, aki(k) tapasztalataink szerint a leltárt követő héten biztosan „szabadságon” lesz(nek)… További nehézségek lehetnek, ha
- a külsős dolgozók mégsem jönnek el a leltár napján, vagy
- eljönnek, de nem vettek részt előzetesen képzésen, és a leltárra tervezett 6-7 óránk, már egyből 8-9-re módosul, és
- nincs meg a dolgozókban a leltári rutin, ami akár 20-30%-os hatékonyság csökkenést is eredményezhet
- stb.
A kiszervezéssel egy olyan vállalatot bízhatunk meg, aki az előbb említett nehézségekből előnyt tud kovácsolni, mivel a leltári szolgáltatónak ez a főtevékenysége.
Ha nem hiszi, tesztelje ;)
Részletek:
TAKÁCS András
andras.takacs@momentin.hu
+36-20-569-2795
KÉSZÍTETTE: Puskás Eszter & Takács András